Sunday, January 4, 2009

Pertemuan ketiga

“Az, Ifa, Wawa,Ziny jom kita keluar hari ni, ana bosan la asyik mengadap laptop ni 25 jam sehari, kalau nak diikutkan la, pertapaan dengan laptop ni, boleh dapat ilmu musnahkan blog orang lain ni, ye la asyik-asyik buat blog, naik block kepala ana ni. Az(Azwa), Ifa (Syifa), Wawa (Najwa) dan Ziny (Zinnirah) merupakan sahabat dan merangkap roommates yang kamcing la sejak first year lagi di UM. “Jom la kengkawan ku yang manis lagi cantik, bijak bestari dan bla…” kata Nadia dengan panjang lebar. “ Tengok la Nadia tu, kalau nak ajak kita ada je yang dia nak puji, tapi bila dia naik minyak…gajah kat hutan pun lari lintang pukang” kata najwa dalalm nada perlahan dan bergurau kepada rakakn-rakan yang lain. “Tapi betul jugak kata Nad tu, aku dah nak termuntah hijau kuning dah tengok laptop ni. Macam nak terkeluar je satu persatu perisian lembut yang kita belajar ni satu persatu dari otak aku yang dah tepu ni.”tambah Azwa. “Ye la tu, tapi Ziny tu nampak macam suka je manatap menatang tu, tak bergerak langsung dari tadi, ntah-ntah dia dah mati kaku depan laptop tu, ziny,ziny,ko ok ke?” kata syifa sambil mengusik Zinnirah. Sesampainya mereka semua di Jaya Jusco Cheras, mereka bershopping in 'couples', Anis berjalan seiringan dengan Nadia, Zinnirah dan Azwa dan akhir sekali Syifa dan Najwa.
“ Wah, wah, wah….. banyak betui ko shopping Anis, ni boleh bukak satu lagi shopping mall kat hostel nanti” kata Nadia kepada Anis dengan sinisnya. “ Enti pun aper kurangnya, nak bukak M. Emporium ke kat dalam bilik tu?” tersentak Nadia apabila terkena balik ‘paku serpih’ keatas dirinye sendiri. “ Ni semua tuk family ana yang tersayang kat kampong tu. Balik kampung kan satu sem pun berapa kali je, so nak amik peluang ni bagi hadiah kat orang tersayang, tak boleh ke?” terang Nadia kepada kawan baiknya itu dengan panjang dan lebar. Anis mengangguk bersahaja sebagai tanda faham. Siapa tidak kenal akan Nadia, kalau shopping bagai nak rak, tapi yang bestnya, all the stuffs are meant for her family members, only one or two cheaps things belong to her. “Apa? Tuk orang tersayang, membazir duit mak bapak betul budak-budak perempuan nih, kalau time Mega Sale, habis semua shopping centre diaorang attack, eeee, seram macam zombie kampung pisang” ngumam Adi di dalam hatinya setelah terdengar perbualan dua sahabat baik tu denag tidak sengaja, yang pasti, last part of the conversation yang paling clear dia dapat dengar ‘Tuk orang tersayang’,tu yang dia kutuk habis budak Nadia tu . “enti, ana dah letih ni, dah nak tercabut rasanya kaki ni, kalau ada kaki spare kan bagus…boleh ana pusing satu KL, hehehe”, kata Nadia. “Ye la tu, jom duduk kat situ, ada tempat kosong, eeem dekat dengan air pancut pulak tu”, ajak Nadia. Belum sempat mereka sampai kat tempat duduk yang diimpikan itu, Hambali and a friend muncul out of nowhere macam cerita Harry Porter da. “ Banyak korang shopping? Mesti banyak duit nih, kalau banyak sangat bagi la kitaorang pinjam. Takpun sedekah je buat amal jariah, hehehe” kata Hambali dengan nada lawak antarabangasanya yang tak lawak langsung kepada mereka berdua. “ A’aa, banyak la jugak, tapi kitaorang beli tuk ahli keluarga, bukan untuk sedekah jariah kat orang-orang macam ko ni. Datang sini nak ‘refresh your eyes’ la tu, kalau betul-betul awak nak duit cari saya kat café Angsana pukul 9 malam esok. Saya pasti bagi” kata Nadia dengan lantangnya dengan nada yang agak marah tapi masih lagi dalam keadaan yang terkawal. Belum sempat Hambali membalas kata-kata Nadia, mereka berlalu pergi tanpa menoleh kebelakang lagi. “Ok, I’ll see you there”, balas Hambali dengan kuatnya agar Nadia tahu yang dia pasti kesana. “Tapi yang hairan nya, macam mana dia tahu aku datang kesini dengan niat tulus lagi ikhlas tuk ‘cuci mata’, aweks cun dah, mana boleh lepas chance yang banyak ni. Yang pasti, Nadia bakal memohon maaf kepada aku sebab dia tak akan dapat bagi duit kat aku, sebab aku tau, dia takkan bagi duit dekat aku dengan sesenang hati, pasti ada ikan bilis yang tersembunyi disebalik nasi lemak yang berbau harum itu. Well, just wait and see” bisik hati kecil nurani Hambali.
“ La, dia shopping tuk family ke, aku dah salah faham la ni!”kata Adi dengan nada yang agak kuat. “Salah faham? Ape?” tanya Hambali dengan penuh tanda tanya. “Takde paper…”balas Adi dengan muka selumbernyer.
“Ya Allah ya tuhanku, enti nampak tak sape yang ada kat sebelah Hambali tadi. Adi, budak yang ana langgar time dalam library tadi. Mati la ana, mesti kes café tu akan bertambah heboh la kalau si Hambali tu tau. Sure Heboh satu UM…malu la ana nanti” kata Nadia dengan nada bimbang kepada rakannya itu.
“Ish! Tak baik kita bersangka buruk kan Nadia, insyaallah Hambali takkan buat perkara yang seburuk itu. Tapi yang ana hairan ni, apa yang enti nak bagi kat Hambali kat café Angsana malam esok, duit ke?” tanya Anis dengan penuh kehairanan dengan conspiracy kawannya yang tak terduga itu.
“You just wait and see ok Anis, hehehe, luv u!” kata Nadia dengan senyumanya yang manis lagi sinis.

No comments: